Afryka jako partner biznesowy Polski

Wydaje się, że Afryka jest daleko i wciąż niewiele firm myśląc o rozwoju czy eksporcie myśli właśnie o Czarnym Lądzie, jednak jak pokazują statystyki, coraz więcej firm odnajduje w tym kierunku możliwości rozwoju dla siebie. Na potwierdzenie tego stwierdzenia wystarczy przywołać statystyki, które mówią o tym, że eksport z Polski do krajów afrykańskich wzrósł w latach 2011 – 2014 o 37%.

Afryka staje się coraz poważniejszym partnerem biznesowy, wymiana handlowa między Polską a Afryką w 2014 r. wyniosła 5 miliardów złotych, jest to zatem coraz poważniejszy rynek dla polskich towarów. Jak podaje Ministerstwo Rozwoju z Polski do Afryki najwięcej eksportuje się akcesoria do maszyn, zboże oraz przedmioty spożywcze, akcesoria dla niemowląt oraz akcesoria samochodowe. Natomiast z Afryki do Polski najwięcej eksportuje się pojazdów, artykułów skórzanych, granitu, prętów oraz drutów. Polska najwięcej towarów eksportuje do RPA i Algierii, zaś najwięcej eksportuje z RPA, Maroka oraz Wybrzeża Kości Słoniowej.

Wśród krajów afrykańskich najpoważniejszym partnerem biznesowym Polski, jest Republika Południowej Afryki, w dużej mierze jest to wynikiem faktu, że RPA to najwyżej rozwinięta gospodarka Afryki i kraj stabilny gospodarczo i politycznie. Choć to właśnie do RPA trafia najwięcej polskich produktów i z Republiki Południowej Afryki najwięcej produktów jest importowanych to jednak patrząc na wskaźniki wzrostu obrotu handlowego w 2014, to z RPA był to wzrost na poziomie 11,6%, natomiast handel z Zambią wzrósł o 44,25%, z Nigerią o 47,05%, a z Algierią 90,98%.

Jak widać Afryka staje się coraz bardziej istotnym partnerem biznesowym dla Polski, a z każdym kolejnym rokiem wymiana handlowa między Polską a krajami afrykańskim wzrasta, polskie władze prognozują, że tendencje wzrostowe utrzymają się w kolejnych latach. Wsparciem dla biznesmenów chcący podjąć biznes w Afryce ma być program „Go Africa”, o którym szerzej piszemy w innym miejscu naszego portalu.